4 raske tips
Her deler vi 4 raske tips til hvordan du kan tilpasse din business til den nye hverdagen.
Dekk nye behov
Samfunnet vårt har endret seg drastisk de siste ukene, men har bedriften din tilpasset seg den nye hverdagen? Vi ser nå mange gode eksempler på små og store bedrifter som tør å tenke kreativt for å dekke nye behov. Disse tiltakene har bidratt til å sikre inntekt i en ellers urolig tid. Kan du bruke dine interne kanaler på en ny eller annerledes måte?
Nettbutikk i rekordfart
Er du en av de som har klart å omstille virksomheten din i rekordfart? Kanskje benytter du sosiale kanaler for å opprettholde omsetningen, med Vipps som betalingsløsning? Dette har vært løsningen for mange i disse dager. Dere får inntekter og vi andre får fortsatt mulighet til å handle produktene dere tilbyr.
En utfordring med denne løsningen er at det kan bli uoversiktlig og vanskelig å administrere. Det krever mye manuell håndtering og det er fort gjort at noe glipper. I alle fall dersom dere har mange bestillinger.
Med Shopify kan du få en nettbutikk på luften i løpet av kort tid. Betaling kan settes opp mot Vipps. Dette kan dere enkelt gjøre selv uten bistand fra byrå. Det finnes mange kilder på nett om hvordan dette gjøres. Start her med Shopify Help Center
Allegro har satt opp en enkel demoside - send en mail hvis du ønsker en titt!
Nyhetsbrev. Kommuniser direkte med målgruppen din
Den største fordelen med nyhetsbrev er at du får snakket direkte til målgruppen din. Med en god epost-løsning kan du segmentere målgruppen slik at innholdet i nyhetsbrevet blir tilpasset de ulike kundene - og med skreddersydde nyhetsbrev er det lettere å fange lesernes interesse.
De fleste løsninger tilbyr detaljert statistikk av nyhetsbrevet ditt:
- Hvor mange åpnet nyhetsbrevet
- Hvem som klikket seg inn på hvilke linker
- Hvilke adresser som ikke fungerer
- Hvilke mottakere som meldte seg av nyhetsbrevet
Dette er nyttig informasjon som gjør at du kan optimalisere kunde-kommunikasjonen din bedre. Mange bedrifter kan dra nytte av regelmessig utsendelse av nyhetsbrev, spesielt nå i krisetider, og det fungerer like bra uansett om du er en stor, internasjonal bedrift eller et lite enkeltmannsforetak.
Husk å innhente samtykke fra de du ønsker å sende nyhetsbrev til for å sikre personvernet. Du kan for eksempel dele påmeldingslinken til nyhetsbrevet i sosiale medier en tid i forkant, for å bygge opp en god database med mottakere.
Snakk med våre spesialister om Campaign Monitor
Vær proaktiv, men ikke tonedøv
Dette er en tøff tid for de fleste av oss. Norske bedrifter må ta vanskelige avgjørelser for å sikre sin egen overlevelse, og stadig flere nordmenn opplever å bli permittert fra jobbene sine. Det er derfor viktig at merkevaren din ikke fremstår som fullstendig tonedøv ovenfor situasjonen vi nå befinner oss i:
- Se for deg at din nyeste annonse havner ved siden av en dramatisk nyhetsartikkel om koronasmitten. Virker budskapet ditt plutselig meningsløst?
- Se for deg at din nyeste artikkel lander i innboksen til noen som nettopp har blitt permittert. Virker ordvalget plutselig kleint?
I disse tider kan det være lurt å tenke over budskapet én gang til før du trykker på “publiser”. Vi i Allegro anbefaler at du benytter sjansen til å vise empati og respekt - det kan bidra til å bygge økt tillit hos kundene dine.
Samtidig må vi våge å se fremover og være proaktive. Det er lov til å tenke business, og ta vare på nye og gamle kunder.