9 grunner til å gjennomføre en søkeordsanalyse

Hva er de relevante søkefrasene for bedriften eller bransjen din? Hvordan kan du optimalisere nettstedet ditt og øke synligheten? Hvordan skal du utkonkurrere alle andre, og tiltrekke potensielle kunder? Vel – det starter med en søkeordsanalyse.

Tenk – du skal pusse opp badet ditt og trenger en rørlegger. Hva gjør du? Jo, du finner frem Google og starter å søke. For det er jo slik at det meste av informasjonsinnhenting i dag starter med et søk. Og hvis potensielle kunder skal klare å finne produktene og tjenestene dine, må du havne høyt i søkeresultatet (for, vær ærlig, hvor ofte blar du selv til side to?). En søkeordsanalyse kan derfor være avgjørende for din synlighet på nett. Her er ni gode grunner til å gjennomføre en søkeordsanalyse nå:

1. Forbedret SEO-strategi 

En søkeordsanalyse er selve hjertet av en effektiv SEO-strategi – ok, det er kanskje å overdrive litt, men det legger i hvert fall grunnlaget! Å vite hva folk nøyaktig søker etter for å finne produktene eller tjenestene dine (eventuelt konkurrentene sine), kan være omfattende arbeid. Men med en nøkkelordsanalyse får du innsikt i hvordan du kan nå målgruppen din. 

2. Målrettet markedsføring 

Ved å forstå kundens atferd gjennom søkeordsanalyse, kan du tilpasse markedsføringsstrategien din for å møte kundenes behov på en mer målrettet måte. Dette sikrer at budskapet ditt når de rette menneskene til rett tid.

3. Økt synlighet i søk

En selvfølge – men når du vet hvilke nøkkelord og fraser potensielle kunder søker etter, kan du jobbe mer målrettet mot å øke sannsynligheten for at du havner øverst i søkeresultatene og tiltrekker deg den organiske trafikken. For visste du at 7 av 10 klikk fra søk går til de 3 første organiske søkeresultatene? Her er det virkelig noe som står på spill!

 

Hele 40 % av alle klikk går til første organiske resultat, nesten 20 % på andre og 10 % på tredjeplass. Her gjelder det å ligge på topp. Foto: FirstPageSage

 

4. Mer effektiv annonsering 

For betalt annonsering er riktig bruk av søkeord avgjørende. Ved å målrette ressursene mot de mest effektive søkeordene, kan du oppleve en bedre ROI på din digitale markedsføringsinnsats. 

Bruk av søkeord på landingssidene vil gi en høyere relevans i Google og bidra til at du får bedre plasseringer av annonsene dine. Så faktumet er at dersom du sikrer at annonsene dine vises for målgruppen som faktisk er interessert i produktene eller tjenestene dine, vil du rett og slett få mer kostnadseffektiv markedsføring.

5. Optimalisert nettsideopplevelse 

Med innsikt om hva kunder forventer å finne på nettsiden din, kan du optimalisere brukeropplevelsen, gjøre nettsiden mer brukervennlig og øke sannsynligheten for konvertering. 

Unødvendige distraksjoner kan føre til usikkerhet som utsetter avgjørelsen. En god landingsside har derfor én klar målsetting (ett tilbud, ett løfte, en stor ide – målrettet mot én kjøperperson), og alt innhold på siden skal støtte dette målet. 

6. Vær synlig når søket trender 

Det kan være store variasjoner i søkevolum gjennom året, og ved å ha denne informasjonen kan du legge målrettede markedsplaner for sesongbaserte produkter. Det kan nemlig ta tid før du kan høste av optimaliseringsarbeidet på nettsiden, og dermed kan du tilrettelegge innholdsproduksjon og kampanjer i god tid før trend-toppene.

 

Interessen for ullundertøy begynner å øke allerede i september. Da er det sent å først begynne å tenke på optimalisering og annonsering rett før snøen faller.

 

7. Følg med endringene i markedet 

En søkeordsanalyse er ikke en engangsoppgave, men en kontinuerlig prosess. Med det digitale landskapet i stadig endring og søkemotoralgoritmer som oppdateres i hytt og pine (faktisk flere hundre ganger årlig), må bedrifter regelmessig evaluere og oppdatere strategiene sine for å forbli konkurransedyktige.

8. Tilpassede produkter og tjenester

Søkeordsanalysen gir ikke bare informasjon om søkeord; den kan også gi deg en dypere innsikt i kundens behov og ønsker, slik at du har muligheten til å tilpasse produkter og tjenester deretter. Skal produktet ditt hete ‘hundevask’ eller ‘hundesjampo’ – en slik avgjørelse kan utgjøre mange tusen potensielle kunder som er ute etter noe å vaske hunden sin med.  

 

Google Ads er et nyttig verktøy for søkeordsresearch. Her ser du at flere søker på sjampo/shampo enn såpe til hund, men du får i tillegg vite at flere er på jakt etter en sensitiv sjampo mot kløe, og hundesjampo som lukter godt. Kanskje du bør spisse produktet ditt ytterligere?

 

9. Bygg langsiktig tilstedeværelse 

Ved å fokusere på søkemotoroptimalisering får du ingen kortvarige gevinster. En søkeordsanalyse er det første steget som legger grunnlaget for en langsiktig online tilstedeværelse, hjelper bedriften din med å vokse organisk og bygge en bærekraftig digital tilstedeværelse.

Les også:

Er nettstedet ditt relevant?

Carlos Muza Hpjsku2uysu Unsplash