Vi slår aldri av kreativiteten

Pop-kultur er ofte ferskvare, og er man rask nok kan det brukes til våre kunders fordel.

En foreleser jeg hadde i England pleide alltid å si: «en godt trent kreativ muskel har ikke en av/på knapp». En kreatør kommer ikke hjem og lager den samme mikro-maten hver dag og bare ser på glo-boksen og slår av hjernen.

Publisert 04. apr. 2022

Skrevet av Siren Andreassen

tekstforfatter

Som kreatør eksperimenterer man med nye smaker på kjøkkenet, man hører på og spiller kanskje litt musikk, strikker en lue eller leser en spennende bok. Selvsagt kan man også slappe av med en film eller lese sladdersidene i avisen også, men den kreative muskelen er fortsatt ikke i hvilemodus. Den jobber i bakgrunnen og prøver å finne koblinger i det ubevisste.

Det var det som skjedde da Chris Rock fornærmet Jada Pinkett Smith fordi hun sliter med hårtap, og ektemannen Will Smith ga ham en ørefik. Da gikk våre tanker rett til en av våre kunder; Apollo Hårsenter, som hjelper menn og kvinner med hårtap.

Vi kastet oss rundt og begynte å leke med ordene. Det var stort spillerom: «hårsårhet», «en hårfin balanse» og «det var på hengende håret» – for å nevne noe. Det var jo faktisk på hengende håret at vi fant den hårfine balansen for å beskrive Will Smith sin hårsårhet rundt den traumatiske opplevelsen til kona – som igjen resulterte i denne ørefiken. Vi kan like at han står opp for sin kones følelsesmessige berg- og dalbane, men det å klappe til folk er aldri en god løsning på noe som helst.

Hvordan kunne vi vise, på vegne av Apollo, at vi forstår at det er mye følelser rundt dette? Uten at man støtter selve handlingen? Jo, ved å si nettopp det. Som tekstforfatter er det vanskelig å motstå noen dobbeltbetydninger i ord – eller i dette tilfellet navn.

  

Det var ekstra gøy da vi sendte skissen over til kunden og får grønt lys for å kjøre kampanjen. Så fikk designeren gjøre en overhaling og den digitale spesialisten sette opp annonsene. Boom. Det er på lufta.

Vi er spente på å se resultatet og vil oppdatere dere på hvordan det har gått. Det er i alle fall gøy å være på jobb når man får mulighet til å bruke det som er aktuelt i nyhetsbildet inn i kampanjer, og at det kan bidra til mer vekst for våre kunder. For det er jo derfor vi er her.

 

Har du også lyst til å være på ballen når noe relevant skjer for din bedrift? 
Eller om du vil vite hvilke andre kreative løsninger vi kan komme opp med for deg? Ta kontakt med oss