App – et viktig, digitalt verktøy
App-utvikler Jon Inge Nordnes gir råd om hvordan applikasjoner kan forsterke din digitale satsing.
«En vellykket app kan gi ringvirkninger til alle deler av forretningsdriften, være en spydspiss og et ansikt utad. Har du kløkt og teft, kan den gi ditt firma et gjennombrudd i nye markeder. Flere burde se potensialet i hvordan egne apper kan forsterke den digitale satsingen,» fastslår Jon Inge Nordnes. Han titter ut av kontorvinduet - med sitt lange rocker-hår og gråsprengte skjegg - og setter app-markedet i perspektiv.
En god app styrker brandet og lojaliteten
Hvordan ser app-markedet ut om dagen, Jon Inge? «Det de fleste har et forhold til, er nettshop-relaterte applikasjoner for alt fra hoteller til matvarer og flyreiser, og en rekke sosiale medie-apper rundt alt fra dating til bilde- og meldingsutveksling og ulike nettsamfunn. App-mangfoldet er stort. Du har apper som tilgjengeliggjør og utvider et eksisterende system på en måte som er tilpasset mobil-plattformen og som bruker flere av mobilens styrker. Så har du apper som Vipps og Tinder – som er hele tjenesten i seg selv. Facebook-appen er begge deler: Den har, i likhet med Spotify, et velfungerende nettsted, men appen kan også fungere som hele tjenesten.»
Kan en app gi nye kunder? «Enten man har en kjempeidé til app – eller om man ønsker å gjøre systemet man har i dag bedre – bygger en god app brandet, styrker kundeforholdet, og kan gi nye kunder. Appen utvider ens digitale forretningsidé. Du når målgruppen når de er i bevegelse. Flere fokuserer her på innsamling av big data. Mobile løsninger er fremtiden, og telefonen gir mange muligheter - for eksempel til push-varslinger som man sjelden har påskrudd på laptopen,» forklarer Jon Inge.
Mobilen som fjernkontroll
Hva er nytt på app-fronten i det siste? «App-teknologien er i endring. Nye rammeverk gjør app-produksjon enklere. Teknologien kan i større grad gjenbrukes på ulike plattformer. Internet of Things (IOT) er et nytt bruksområde. Her står skytjenester sentralt. Har du ting i hjemmet - eller på jobben - som kan styres via IOT, så er det klart best å styre dem fra mobilen. Smarttelefonen er menneskets nye bestevenn, og vi gjør alt med den!»
Hvilke bruksområder er aktuelle? «En app kan være alt fra et spill, en kundeklubb og et oppslagsverk til et sosialt medie, netthandel-relatert eller en service-app tilknyttet tingenes Internett,» forklarer Jon Inge. «Sistnevnte gruppe øker i popularitet, for eksempel apper som kan åpne og lukke inngangsdøren din – eller sette på tyverialarmen – via fjernstyring av systemet med appen og en elektronisk dørlås, slik du gjør i Verisure-appen. Verisure lar deg også sjekke temperaturen og luftfuktigheten i ulike rom, hjemme – via målere i optiske røykvarslere, tilknyttet samme system, i appen.»
Tingenes Internett (IOT) i en tidlig fase
«...Et annet eksempel er Teslas mobilapp - som du bruker til å justere bilens innvendige temperatur, slik at den er behagelig når du setter deg bak rattet, sommer som vinter. Du kan bruke «summon»-funksjonen i appen til å kjøre bilen ut av garasjen eller ut av en trang parkeringsplass - hvor bilene står så tett at du ikke får åpnet døren til førersetet. Dette er tingenes Internett i en tidlig fase,» slår Jon Inge fast med et smil.
Bluetooth, beacons og brukervennlighet
Jeg har hørt snakk om beacons. Hva er det? «En beacon er en liten bluetooth-radiosender, plassert f.eks. ved kaféer, restauranter og utsalgssteder - som f.eks. taxfree-shoppen. Senderen gir beskjed om at man er fysisk nær taxfreen og dermed, muligens, interessert i relevante tilbud. Teknologien er ikke lenger ny, men brukes til å gjøre apper mer brukervennlige.»
Visjoner for fremtiden
Hva ser du for deg at kan skje når det gjelder apper i fremtiden? «I fremtiden kan du nok, via stemmestyring, prate med bilen - be den bestille din neste ferietur og innhente relevante tilbud og annet - mens du kjører. Service-apper med IOT integrert, for eksempel i kjøleskapet, vil nok, sende deg en liste til mobilen over hva dere har lite av - slik at du vet hva du skal handle i butikken.»
Miljøvennlige fremskritt
«...I fremtiden kommer det kanskje varelevering med droner, som du bestiller til kjøleskapet - via en slags matingsluke - slik at du slipper å fysisk gå til butikken. Du handler, i steden, alt med en mobilapp. Det ligger an til at folk kan benytte mobilapp-styrte nettverk av selvkjørende biler - med mulighet til å låne naboens bil - og at fokuset blir mer miljøvennlig. Her ligger jo Uber og Google (prosjekt Waymo) og Tesla (Autopilot 3.0) langt fremme,» fastslår Jon Inge.
Kjente apper
Hvilke apper i dagens marked er gode eksempler på hvordan det bør gjøres? «Spotify, Facebook, Vipps, Pent.no, Finn.no, Easypark, Teslas mobilapp, Verisure-appen, Hotels.com… for å nevne noen få.»
App som styrker ditt kundeprogram
Hvordan kan apper brukes som del av et kundeprogram? «Apper står sentralt i den digitale forretningsstrategien fordi mobile tjenester blir ansett som de mest fremtidsrettede. Det er viktig å være konkurransedyktig og posisjonere seg godt i app-markedet. Kundeklubb-apper brukes til billettkjøp, varekjøp, ordreoversikt, service-funksjoner m.m.
Flyselskaper og hotellkjeder har medlemsklubber og bonussystemer som fungerer uten app - men appen utvider tjenesten, bedrer brukeropplevelsen og er svært viktig. Er appen riktig god kan den ha en konkurransevridende effekt - i din favør. En app kan styrke ditt kundeprogram betraktelig.»
App gir særfordeler og enklere prosesser
«Det legges, ofte, opp til at bruken av appen skal gi visse fordeler. For eksempel 5% ekstra avslag om man booker sitt hotellrom via appen i stedet for nettsiden. I appen kan man holde oversikt over opptjente bonus-overnattinger, etc. Kuponger eller billetter som må scannes via appen for rabatt eller ombordstigning er vanlig.
Apper effektiviserer kjøps-prosessene, slik at det blir færre telefoner og eposter med spørsmål - enklere prosesser. Folk flest liker at ting er ukomplisert og komfortabelt.»
App i Allegros regi
Hvilke apper har Allegro utviklet? «Allegro har laget flere apper, både i samarbeid med en tredjepart og i egen regi. Den første appen hvor vi gjorde absolutt alt, fra A til Å, er Havneguiden for Skagerrak Forlag. Guiden gir detaljert og oversiktlig info om over 4800 havner i Nord-Europa og Middelhavet.
Du får «anbefalt innseiling,» info om fasiliteter som venter i havnene du vurderer å dra til, oppdatert havne-informasjon med bilde (zoom-funksjon,) kart, avanserte søkefunksjoner, oversikt over alle havner i nærheten og automatisk oversettelse. Guiden er tilgjengelig for nedlastning via iTunes Store (iOS) og Google Play (Android) og får deg trygt i havn!»
App for eventer, kurs og konferanse
«For et av Nordens største kurs-/konferanse- og event-anlegg har vi laget en app som lar deg sjekke inn og ut, betale regninger, bestille mat og låse opp dører. Den har en karttjeneste med oversikt over alle fasilitetene. Du gis anledning til å titte på menyer, bestille bord på restaurantene, og du får kalenderoversikt over løpende aktiviteter.»
Strategisk forarbeid
Høres spennende ut! Hva er viktig når man skal i gang med en app-satsing? «En bedrift som vurderer en app, bør først tenke over hvilke produkter og tjenester man ønsker å tilgjengeliggjøre via den. Hvilke fordeler vil den gi til firmaets kunder? Skal appen være en ny, innovativ tjeneste? Skal den lanseres som del av en etablert kundeklubb - med utgangspunkt i en eksisterende kundebase?
Hvordan kan den matche eller toppe konkurrentenes applikasjoner? Hvem skal man konkurrere mot og hvordan? Er det realistisk å lykkes? Er det mulig å få word-of-mouth effekt, slik at den nye appen kan bli en snakkis - populær blant de som er ment å ta den i bruk?»
Idé til formatet
Hvordan går man best frem? «Først bør man finne en idé som egner seg godt i app-formatet. Så er det en trinnvis prosess: Man må våge å satse på appen - i alle faser av utviklingen, bruke tid på testing av appens funksjonalitet og brukervennlighet i.h.t. målgruppen, ta hensyn til tilbakemeldinger og videreutvikle appen til den er virkelig god,» understreker Jon Inge.
«Når en mobilapp er klar for lansering trenger man en god lanseringplan og en gjennomarbeidet, langsiktig strategi. Allegro er gjerne tidlig på banen for å kvalitetssikre prosessen - fra den spede begynnelsen, forprosjektering, til en ferdig lansert app. Vi er kapable til å ta jobben med å innarbeide den.»
Ja til gode "applevelser!"
Hva om min bedrift lurer på om tiden er inne for å få en app laget, og om idéen vil fungere? «Slå på tråden til direktør for digital utvikling hos oss, Håvard Hovind, på tlf. 415 72 608. Han - jeg og hele vårt store team av erfarne digitale rådgivere og utviklere - kan gi råd og tips for gode "applevelser" for deres kunder: Hvordan din bedrift kan få et sterkere grep om marked og målgrupper ved hjelp av en velfungerende app som er teknisk solid og taktisk god,» avslutter Jon Inge Nordnes.