Blir TikTok ulovlig?
Få 6 tips til hvordan du som annonsør kan forberede deg på en mulig nedlegging av det populære mediet.
Det er mulig at TikTok blir ulovlig i USA. Flere ganger har amerikanske myndigheter uttrykt bekymring for appens datasikkerhet og potensielle bånd til den kinesiske regjeringen gjennom ByteDance, altså selskapet som eier TikTok. Disse bekymringene har ført til forslag om forbud og andre tiltak mot appen.
I 2020 forsøkte Trump-administrasjonen å forby TikTok gjennom en presidentordre, men dette ble blokkert av domstolene. Biden-administrasjonen har også uttrykt bekymringer og har bedt om en gjennomgang av appens sikkerhet. I tillegg har enkelte stater allerede implementert begrensninger på bruken av TikTok på statlige enheter og i offentlige institusjoner.
Et nasjonalt forbud vil imidlertid kreve en mer omfattende lovgivning eller juridiske tiltak. Det er også viktig å merke seg at et slikt forbud vil møte juridiske utfordringer og debatt om personvern og ytringsfrihet.
Så mens det er mulig at TikTok kan bli ulovlig i USA, er det mange juridiske og politiske faktorer som vil påvirke utfallet. Dersom et slikt forbud skulle komme i USA vil dette komme på agendaen i Europa. Derfor bør vi være føre var og klare dersom dette skjer.
Hva kan norske annonsører gjøre?
Diversifisere annonserings-plattformene:
- Instagram og Facebook: Disse plattformene tilbyr lignende målrettingsmuligheter og en stor brukerbase.
- Snapchat: Også populært blant yngre brukere og har funksjoner for engasjerende annonsering.
- YouTube: For videoannonsering kan YouTube være et effektivt alternativ med et bredt publikum.
- Pinterest: For visuelle annonser og produkter kan Pinterest være en god plattform.
- Utforske nye sosiale medier:
- Triller og Likee: Disse appene er direkte konkurrenter til TikTok og kan være aktuelle alternativer for å nå et lignende publikum.
- Clubhouse: For lyd-baserte markedsføringsstrategier kan Clubhouse være verdt å utforske.
- Investere i influencer-marketing:
- Samarbeide med influencere på plattformer som fortsatt er tilgjengelige og populære i målgruppen.
- Bygge langsiktige partnerskap med influencere, som kan promotere merkevaren på tvers av flere plattformer.
- Sette SEO og innholdsmarkedsføring i søkelyset:
- Øke innsatsen på å produsere verdifullt og relevant innhold på egne nettsider og blogger for å forbedre organisk trafikk.
- Bruke søkemotoroptimalisering(SEO) for å nå ut til et bredere publikum.
- Etablere egne kanaler for kundekommunikasjon:
- Opprette og styrke tilstedeværelse på egen nettside, nyhetsbrev, og andre direkte kanaler.
- Utvikle mobilapper eller plattformer som engasjerer brukere direkte, uten å være avhengig av sosiale medier.
- Analyserer og justerer markedsføringsstrategier:
- Overvåke endringer i brukeratferd og tilpasse strategiene deretter.
- Bruke data og analyser for å identifisere hvilke plattformer og strategier som gir best avkastning.
Norske annonsører bør følge nøye med på utviklingen i USA og være forberedt på å justere sine strategier raskt. I Norge er det datatilsynet som følger opp disse sakene.
Husk også at det er viktig å holde seg oppdatert på nye trender og plattformer som kan dukke opp som populære alternativer.
Ønsker du hjelp til forberedelsene? Ta gjerne kontakt med Sebastian Lech, så finner vi ut hva dine behov er.