CX-strategi – enestående kundeopplevelser gir vekst
En god CX-strategi benytter strategisk arbeid og kartlegging til å påvirke kundeopplevelsen positivt.
CX er et relativt nytt fagfelt i Norge, så det å bruke CX som en metode og et verktøy er nok ukjent for mange norske bedrifter. Customer Experience (CX) handler om kundens totale opplevelse i interaksjon med din bedrift, og ved å utarbeide en god CX-strategi kan din bedrift skape opplevelser som overstiger dine kunders forventninger.
Målet med en CX-strategi er å iverksette aktiviteter rettet mot nye muligheter for vekst, reduksjon av kostnader, økt kundetilfredshet og kundetiltrekning, mer salg til eksisterende kunder, reduksjon i kundeflukt og økt tilfredshet blant medarbeidere.
I modellen over ser du «CX-huset». Det illustrerer jobben som skal gjøres i bedriften, og viser nivåene i enhver CX-strategi eller prosess med et CX-design. Fundamentet støtter arbeidet med mål og innhenting av innsikt, innovasjon og designprosesser, selve CX-leveransen og et kompetanseløft gjennom opplæring, overvåkning og evaluering.
Hva du oppnår med en CX-strategi
Når virksomheten din jobber målrettet med CX som strategi, vil du få:
- Et helhetlig økosystem som arbeider mot et klart mål på tvers av alle avdelinger og/eller roller.
- En virksomhet som leverer på kundeløftet – og som gleder kunden gjennom positive wow-øyeblikk!
- Engasjerte medarbeidere som føler seg inkludert og opplever arbeidshverdagen som meningsfylt.
En god CX-strategi kan også brukes aktivt for å sikre riktige investeringer. Mange investerer store summer i teknologi og systemer uten å sjekke om det egentlig betyr noe for kunden.
Spørsmålene vi kartlegger i en strategiprosess er:
- Hvilke opplevelser vil du gi kundene dine?
- Hvilke kundeorienterte aktiviteter vil lede mot mål?
- Hvilke kanaler bør optimaliseres?
- Hvilke kundereiser skal vi kartlegge, forbedre og overvåke?
- Hvilke fysiske eller digitale innovasjoner trenger vi?
- Hva er ønsket utfall for ulike endringer?
- Hvilke nøkkelindikatorer er relevante for å måle suksess?
- Ansvars- og ressursavklaring
- Hva behøver medarbeiderne opplæring i?
Vil du vite mer om hvordan vi i Allegro kan hjelpe deg med å lage en strategi for CX-arbeidet?
Ta kontakt med CX-konsulent Joanna Carr, for en uforpliktende prat om hvordan din bedrift kan lage en felles strategi for ønsket kundeopplevelse.
Joanna Carr er den eneste sertifiserte CX Professional i Norge med diplom fra The CX Academy i Storbritannia.