Er du i tvil, velg rødt!

Vi utsettes for ulike fargeinntrykk hver dag. Brukt riktig, kan farger faktisk påvirke oss til å ta bestemte beslutninger eller sette oss i et bestemt humør.

Bilde av ansatt Hege Gjermundsen

Publisert 13. sep. 2017

Skrevet av Hege Gjermundsen

AD/senior designer

Rødt assosieres med blod, kjærlighet og lidenskap. Rødt øker pulsen, stimulerer til diskusjon, assosieres med fare og kan frembringe sterke reaksjoner. Rødt kan også være med på å øke appetitten og er kjent for å virke opphissende og testosteronfremkallende hos visse dyrearter. Noen studier viser dessuten at kvinner i rødt vekker menns interesse mer enn kvinner i andre farger. Motedesigneren Bill Blass sa det slik: «When in doubt, wear red». Rødt er den sterkeste og mest dominante fargen i fargesirkelen.

Økt kreativitet med et malestrøk                                                                                          
Gult er fargen for kunnskap og visdom, orden og logikk. Gult er solens farge og gjør oss glade, sterke, varme og positive. Dessuten stimulerer den til kreativitet og nye tanker. Gult er rett og slett en farge som kvikker oss opp. Fargen bør dog brukes i små doser, som en detaljfarge, ellers kan den ha motsatt effekt og fremkalle en følelse av frustrasjon. Visste du at spedbarn gråter mer og lenger i et rom som er malt gult? Nei, mal heller i en av de nye fargene fra Jotun LADY, f.eks. Tender Green. Om ikke hele rommet, så iallfall en vegg. Det er en lys og dempet grønntone med et hint av blått, som vil gi en sval atmosfære i rommet. Diskret, men likevel frisk. De andre veggene kan f.eks. males i Klassisk hvit. Kombiner det hele med noen tremøbler malt i den mørkere Soft Teal, og du får dybde og substans i uttrykket. (Nei, nå skled det litt ut i reklame: yrkesskade etter mange års arbeid med Jotuns globale fargekart.)

6351 Tender Green, en av de nye fargene fra LADY. Du finner denne og 32 andre fantastiske farger i det nye fargekartet!Foto av den nye fargen Tender Green

 

Balansert kommunikasjon
Grønn er fargen som assosieres med «noe som er riktig», balanse, ro, avslapning, nytt liv og natur. Alle nødutgangskilt er grønne, så denne fargen formidler også følelsen av sikkerhet. Grønn er en farge som de fleste har et positivt forhold til og er også den fargen som skaper mest enighet. Kanskje fordi den oppfattes som en nøytral farge; verken maskulin eller feminin.

Blått formidler ro, fred, tillit, harmoni, sikkerhet og lojalitet. Fargen appellerer både til menn og kvinner, og er den fargen som flest i verden liker. Blått kan være med på å dempe appetitten, så ikke mal spisestuen blå! Eller gjør nettopp det. Blått er også historisk sett knyttet opp mot konger og de kongelige kretser, derav navnet «kongeblå».

Larvik Havn har både fargene blå og grønn i sin logo. Blant disse to fargenes symbolverdier finner vi sikkerhet, tillit, balanse og nytt liv. Og det passer jo bra på en port mellom Norge og resten av verden.

 

Kreativ og gla’ med lilla
Lilla er en glad og kreativ farge. Lilla kan også påvirke appetitten og sexlivet, så dersom du trenger litt ekstra action på soverommet; bruk lilla i interiøret! Varme lillatoner inviterer til kreativitet, mens de kjøligere tonene gjør deg rolig og avslappet. Fargen assosieres også med bestemthet, energi, og magi. Lilla er en energisk og ekstravagant farge – og dessuten litt krevende å bruke. Likevel er den sentral i logoen Allegro har laget for Pulserende Kystperle. Her er det både varme og kalde lillatoner. Sånn representerer den både energi og puls, samt ro og kontemplasjon. Nettopp det som er den spennende kombinasjonen i «Tønsberg-livet».

Fornuft eller følelser?
Hvordan vi tolker farger bygger blant annet på kulturell bakgrunn og arv, og kan variere mellom ulike verdensdeler. Forskjellen på hvordan vi oppfatter farger er størst mellom Europa og Sørøst-Asia. I Norge kan rødt symbolisere fare, mens man i Kina forbinder fargen med lykke. Selv om vi ikke nødvendigvis merker det, blir vi påvirket av fargene omkring oss, hver dag. Farger er derfor et viktig virkemiddel i ulike former for kommunikasjon, for å utløse en bevisst handling eller bare skape en følelse. Og følelser er ofte sterkere enn fornuften.