Er nettstedet ditt relevant?
Verden er digital, og kundene finner deg på nettet. Eller gjør de egentlig det? I en tid hvor «alle» har eget nettsted og tilhørende SoMe-kanaler, kreves det nå en strategisk og målrettet innsats for å bli synlig for potensielle kunder.
Vi i Allegro får stadig spørsmål knyttet til digitalmarkedsføring og synlighet. Vi skal vi ta for oss ett av spørsmålene vi har mottatt:
Vi har et lettfattelig produkt. Vi skriver om produktfordeler på bloggen vår for å få trafikk, og vi benytter Google-annonsering for å komme i kontakt med potensielle kunder. Men Google klarer ikke bruke opp budsjettet vårt. Trafikken til nettstedet vårt stiger heller ikke på tross av at vi publiserer artikler. Hvorfor får vi ikke trafikk og hva kan vi gjøre med det?
I et marked preget av høy konkurranse, kreves det en strategisk og målrettet innsats for å sikre at innholdet ditt blir synlig for nye, potensielle kunder. I de fleste tilfeller starter veien til digital synlighet i eide kanaler. Det vil si: Nettsted, nettbutikk, sosiale medier og nyhetsbrev. Dette er kanaler som du selv kontrollerer og hvor du kan snakke direkte til kundene dine. Det er her du startet arbeidet med å bygge tillit og å skape gode relasjoner.
For det er det digital synlighet egentlig handler om – å bygge tillit.
Gjennom en serie artikler skal vi ta deg gjennom selve grunnmuren i synligheten din – nettstedet. Her får du fire konkrete steg for å sikre at nettstedet er relevant, synlig og salgsdrivende:
- Del 1: Samle innsikt om nettstedet ditt
- Del 2: Hvordan sikre at du har et teknisk godt nettsted?
- Del 3: Produsere strategisk og målrettet innhold
- Del 4: Spre det gode innholdet og treff kundene
Men først – hvordan fungerer Google-søket?
I dag starter de fleste kundereiser på verdens største søkemotor – Google. På førstesiden av Google er det kun 10 ledige plasser. Tenk litt på det. 10 plasser.
Se for deg at en mulig kunde søker etter ting du selger på nettet. Finner de deg på førstesiden av Google, da? Er du blant de topp 10 utvalgte?
I 2020 foretok Sistrix en undersøkelse av flere milliarder Google-søk. Resultatet av undersøkelsen er en tøff oppvåkning for bedriftsledere som ikke tar synlighet på alvor. Her har vi oppsummert de viktigste funnene fra undersøkelsen:
- Den gjennomsnittlige klikkraten for det første resultatet i Google-søket er 28.5 %.
- Deretter faller prosentandelene svært raskt: Andreplass mottar i gjennomsnitt 15.7 % av klikkene, mens tredjeplassen mottar kun 11 %.
- På tiendeplass, altså det siste resultatet som er synlig på Googles førsteside, er det i gjennomsnitt kun 2,5 % som trykker på.
Det er ekstremt få som klikker seg videre til resultatene på side 2. Tallene viser klart og tydelig at det er på toppen av side 1 at veien til konvertering starter. Det er ikke uten grunn at mange synlighetsspesialister tuller med at det beste stedet å gjemme et lik på, er på side 2 i Google.
Å havne på topp på førstesiden av Google for relevante søk er viktig. Så hvordan havner du der?
Hva vet vi om Googles algoritmer?
Google har tillit fordi de alltid tenker på én ting: Brukerens beste. Søkemotorens algoritme forbedres stadig og ledes av ett overordnet mål – de vil gi deg det beste svaret på ditt spørsmål.
Hvis Google ikke gir deg gode nok svar, risikerer de at du slutter å bruke dem. Det betyr at hver eneste gang du bruker Googles søkefelt, vil algoritmen avgjøre hvilke sider som er mest relevante for deg, og hvilke som har størst mulighet for å gi deg den beste brukeropplevelsen. Algoritmen vil deretter rangere resultatene med de beste og (ofte) mest populære resultatene på toppen.
Selv om Google avslører lite om hva som påvirker algoritmen, vet vi at særlig tre ting spiller en stor rolle når det kommer til å sikre digital synlighet:
- Et teknisk godt nettsted: Nettstedet ditt må ha god kvalitet, rask nedlastingshastighet, høy brukersikkerhet og være mobiltilpasset.
- Relevante søkeord: Innholdet må være svaret på det brukeren søker etter. Dette innebærer bruk av ord og begreper som kunden din faktisk benytter seg av. Mange bedrifter bruker såkalt stammespråk, altså ord og begreper som er godt kjent internt i bransjen, men som de færreste utenforstående har noe forhold til. For eksempel: Innen markedsføring snakkes det mye om CRO (konverteringsoptimalisering), men en bedriftseier vil mest sannsynlig søke etter «Hvordan øke salget i nettbutikken?». Ved å snakke samme språk som kundene dine, viser du at du forstår kundens behov – i tillegg til at innholdet ditt kan bli mer synlig i kundens søkeresultater.
- Innholdet må være av høy kvalitet: Dårlig innhold gir dårlige resultater. Et søk på «gressklipper fra Bosch» gir 139 000 resultater. Da sier det seg selv at innholdet ditt må være av høy kvalitet for å klare å utkonkurrere de 138 999 andre resultatene. Hvor lang tid kunden bruker på siden og hvor mange andre sider som lenker til ditt innhold, er en god indikator for Google på hvorvidt innholdet ditt er godt og relevant.
Hvis du benytter deg av søkemotormarkedsføring, som Google Ads eller Bing Ads, betaler du for å sette innholdet ditt foran potensielle kjøpere. Men du kan ikke kjøpe deg til topps i det organiske søkeresultatet. Her må du i stedet jobbe strategisk med innhold, søkeord og den tekniske strukturen på nettstedet for å gjøre deg fortjent til god synlighet.