Google Analytics 4 erstatter Universal Analytics

Etter 1. juli 2023 vil standard Universal Analytics ikke lenger samle inn data. Det vil bli byttet ut med Google Analytics 4. Dersom du ikke har byttet verktøy enda, kan du gå glipp av viktig historisk data. Vi hjelper deg gjerne med overgangen.

Etter 1.Juli, 2023 vil standard Universal Analytics ikke lenger samle inn data. Det vil bli byttet ut med Google Analytics 4.  Dersom du ikke har byttet verktøy enda, kan du gå glipp av viktig historisk data. Vi hjelper deg gjerne med overgangen.
Bilde av ansatt Sebastian Lech

Publisert 15. jan. 2023

Skrevet av Sebastian Lech

rådgiver/leder digitalmarkedsføring

Google Analytics 4 er et nytt verktøy og ikke en oppdatering av det vi har fra før. Google mener at GA4 vil være fremtiden for webanalyse og de går blant annet bort fra tradisjonelle «sidevisninger» til rene «event-baserte» handlinger. Dette betyr at webanalyse fremover vil ha større fleksibilitet og by på muligheter for de som ønsker at websidene skal være en viktig del av kundereisen.

Hva betyr det for meg som er vant med å få rapporter fra Google Analytics hver måned og som nøye bruker innsikten til å planlegge mine markeds og salgsaktiviteter?

Du MÅ ikke bytte analyseverktøy, men dersom du leder eller driver med salg/markedsføring i en bedrift som lever av resultater, er det vesentlig å ha kunnskap om hvilke markedstiltak som gir hvilke resultater. Vi tror at de som jobber kontinuerlig med å teste hypoteser, analysere resultater og iverksette nye tiltak (basert på det du har sett i analysene) vil lykkes. I denne artikkelen kan du lese mer om "Hva betyr det for deg som annonsør at cookies fases ut"

Dersom denne beskrivelsen passer deg og din bedrift, anbefaler vi at du implementerer nytt analyseverktøy for å sikre deg et godt sammenligningsgrunnlag i tiden som kommer. Vi hjelper deg gjerne med hvilket verktøy du skal bytte til og når det er mest hensiktsmessig å gjennomføre byttet.

De fleste bedrifter bruker i dag Universal Analytics eller det folk flest fortsatt omtaler som Google Analytics. Det vil si at de aller fleste bør bytte verktøy før fristen neste år. Det er likevel gode grunner til å skifte verktøyet allerede nå.

Sikre sammenligningsgrunnlag og bytt nå!

En av de virkelige fine egenskapene med analytics-verktøyene er at de kan sammenligne historiske data. Det er viktig å huske på at du bare kan sammenligne data du faktisk har sporet i det verkøyet du benytter. Når Universal Analytics fases ut, vil dataflyten stoppe og du ikke kan overføre historisk data til Google Analytics 4.

Dette vil si at det er lurt å gjøre byttet allerede nå for at du neste år skal kunne sammenligne data i Google Analytics 4, 1 år tilbake i tid.

Det er også lurt å lære seg det nye verktøyet i god tid før Universal Analytics fases ut. Det kreves nemlig både teknisk implementering og ny kunnskap for å kunne bruke det riktig.

Hvordan komme i gang?

Ta kontakt med oss og så finner vi ut av hva som er mest hensiktsmessig for deg.

Dette er noen av tingene vi vil diskutere og hjelpe deg med deg:

  • Hvilket verktøy du skal benytte sett opp mot GDPR?
  • Hvilke verdifulle handlinger du ønsker sporing på?
  • Hvilke dashboards ønsker du videreført og Hvordan rapportene skal se ut?

Dersom du skulle ønske denne tjenesten levert av oss i Allegro, så vil et enkelt oppsett i nytt verktøy se slik ut:

  • Strategimøte hvor vi velger analyseverktøy, og identifiserer verdifulle handlinger på nettstedet.
  • Oppsett av ny Google Analytics 4/eventuelt annet verktøy og overføre eksisterende integrasjoner som f.eks Google Ads, Adsense, Search Console og lignende.
  • Konverteringssporing – oppsett av nye goals i ett domene
  • Oppsett av ny KPI-rapport i Google Data Studio.

Sjekk om du allerede har installert Google Analytics 4!

Før du setter i gang nye prosesser, så er det lurt å finne ut om du har Universal Analytics eller om du har Google Analytics 4:

Finn din Property ID og se hvilken du har:

  • Universal Analytics property ID starter med UA og slutter med et nummer (UA-xxxxxxxxxx-1).
  • Google Analytics 4 property ID inneholder kun nummer (xxxxxxxxx)

Opprettet du din property FØR 14. oktober 2020, er det sannsynlig at du bruker Universal Analytics i dag, men dersom du opprettet din property senere er det sannsynlig at du benytter deg av Google Analytics 4 i dag. Da behøver du ikke foreta deg noe.

For å finne ut hvilken property ID du har sjekk denne lenken: https://support.google.com/analytics/answer/11583832

 

Hvilke alternativer til Universal Analytics finnes?

Dersom du vurderer alternative sporingsverktøy til Google Analytics 4, er dette noen av de mest vanlige:

  • Matomo: Et open source verktøy som lagrer data hvor du vil, noe som gir 100 % beskyttelse av dine brukeres data.
  • Adobe Analytics: Tilbyr liknende egenskaper som GA4 med fokus på sporing på tvers av kanaler og avansert data visualisering.
  • Piwik: En open source løsning som fokuserer på brukerrettigheter og data eierskap.
  • Mixpanel: Fokuserer på brukeropplevelse og engasjement. Er ideell for mobilapper og SaaS bedrifter.
  • Heap: Tilbyr automatisk eventsporing og avansert segmentering 

 

Vil du vite mer om hvordan Allegro kan hjelpe med digital markedsføring og/eller Hubspot? Ta kontakt med Sebastian Lech for en hyggelig prat eller les mer her.