Inbound Marketing – Salgsvekst satt i system
Inbound marketing er en strategi som går ut på at dersom kundene dine lykkes, så lykkes du også. Derfor må du sørge for å hjelpe kundene dine på veien mot suksess. Det gjør du best ved å levere hjelpsomt, relevant innhold til riktig tid i dine potensielle kunders kjøpsreise. Når du lykkes med det, får du stadig flere lojale kunder som ambassadører for din merkevare.
Stadig flere bedrifter opplever stor salgsvekst med Inbound Marketing. Begrepet ble først tatt i bruk av grunnleggeren av Hubspot Brian Halligan i 2005, men det er først fra 2012 og utover at Inbound Marketing har vokst raskt – i takt med at digitale kanaler har gjort det stadig enklere for kunder å søke etter informasjon og ta mer kontroll over sin egen kjøpsprosess.
På kundenes premisser
Fokus i Inbound Marketing er altså å løse utfordringer kundene søker etter, fremfor å prate om ditt produkt eller din tjenestes fortreffelighet. For å lykkes med det, må du aller først gjennomføre strategiske tiltak som får kundene til å oppsøke deg - istedenfor at du hele tiden må jakte etter dem.
Dele opp kundereisen i faser
Når du starter med å se helhetlig på dine kunders kundereise, er det lettere å avdekke hvilke tiltak du må gjennomføre for å få de som aldri har hørt om ditt produkt til å bli en lojal kunde og ambassadør for din merkevare. Ved å benytte Inbound Marketing har du et system og verktøy som hjelper kunden din gjennom kjøpsreisen og som setter informasjonen og dialogen i system. Inbound strategien deler vi gjerne opp i tre faser:
- Tiltrekke: Tiltrekke deg riktige kunder ved hjelp av verdifullt innhold og dialog som etablerer deg som en rådgiver som målgruppen stoler på og er en de ønsker å prate med.
- Engasjere: Foreslå og presentere løsninger og innsikt som passer overens med dine kunders utfordringer og mål, på en slik måte at det øker sjansen for at de kjøper fra deg.
- Støtte: Være støttende og tilby hjelp med å lære opp kundene dine, slik at de opplever suksess med kjøpet sitt.
Skreddersydd verktøy for å hjelpe deg å lykkes
Det amerikanske selskapet HubSpot har utviklet et CRM-verktøy som er spesialtilpasset for Inbound Marketing. Med HubSpot får du et alt-i-ett verktøy som lar deg jobbe målrettet i hele kundereisen til dine kunder. Her har du full kontroll på alle dine leads, og via HubSpot kan du opprette og dele personalisert skreddersydd innhold til riktig tidspunkt i kjøpsreisen – slik at du omgjør leadsene dine til lojale kunder. I tillegg er det supre analyseverktøy i systemet, slik at du kan måle effekten av de ulike tiltakene du gjennomfører. Analyseverktøyene gjøre det også enklere å se hvor du bør gjøre nødvendige justeringer underveis.
Utnytte innsikten kundedataene gir oss
Et viktig fundament i Inbound Marketing er å kontinuerlig utnytte innsikten kundedataene gir oss for å optimalisere dialogen. Rapporteringen bruker vi til å se på hva vi har gjort, hva vi har erfart og hvilke anbefalinger vi kommer med basert på dette. For å skaffe nye kunder er et kontinuerlig arbeid, siden det ofte tar lang tid fra vi først blir kjent med potensielle kunder til de blir betalende kunde. Derfor er det viktig at vi bruker den gode innsikten til å optimalisere tiltakene som er i gang, skrote det som ikke fungerer og vurdere nye tiltak underveis. Til å hjelpe oss å systematisere dette, bruker vi blant annet HubSpot.
Spesialister som hjelper deg å lykkes
Allegro er sertifisert HubSpot partner, og hos oss møter du spesialister som kan hjelpe deg i gang med Inbound og HubSpot sine verktøy. Vi starter da gjerne med en innledende workshop for å kartlegge dine kunder, dine kunders behov og hvordan du kan sørge for å levere relevant og nyttig informasjon til dine målgrupper underveis i kjøpsprosessen. Vi har også dyktige innholdsprodusenter og designere som kan hjelpe deg med å produsere relevant innhold som dine kunder er på jakt etter.
Spør oss gjerne om Inbound
Er du nysgjerrig og ønsker å vite mer om hvordan Inbound kan bidra til salgsvekst i din bedrift? Ta kontakt med leder for digital markedsføring i Allegro, Sebastian Lech, for gode tips og anbefalinger.