Social Selling – Slik skaper du varme leads på LinkedIn
I dagens verden er det stadig vanskeligere å selge til folk som ikke ønsker å bli solgt til. Flere kunder foretrekker å ta aktive valg på egenhånd – og vil helst unngå å føle seg presset til en avgjørelse. Dette gjør at tradisjonelle salgsmetoder ofte blir oppfattet som påtrengende, uønsket og lite effektivt.
Så hva kan du gjøre for å øke salgspotensialet uten å drive påtrengende markedsføringsarbeid? Svaret ligger i Social selling – en strategi som bygger på å skape tillit og relasjoner med potensielle kunder gjennom sosiale medieplattformer som LinkedIn.
Hva er Social Selling?
Dette er en strategi som handler om å bygge relasjoner og å skape tillit gjennom kunnskapsdeling på sosiale medieplattformer. Ved å etablere en sterk digital tilstedeværelse – hvor du jevnlig deler innhold som er relevant for potensielle kunder og som oppleves som verdifullt – kan du knytte bånd og skape behov hos mulige kundegrupper. Resultatet av en vellykket strategi, er at de kontakter deg for å lære mer.
Hva skiller Social Selling fra tradisjonell salgsmetodikk?
Tradisjonelle salgsmetoder er ofte basert på «kalde» telefoner og møter. Kanskje tar du med deg alle produktene dine til det første møtet, og prøver å selge alt du har allerede fra starten av. Dette kan skremme bort kunden og skade forholdet.
Med Social Selling bygger du relasjonen først og legger merke til hva som gir kunden verdi og interesse gjennom innholdet du deler på LinkedIn. Du selger ikke alt du kan tilby med én gang, men setter deg i stedet inn i kundens virkelige behov. Hva behøver de? Hva kan løse problemene deres? Selv om det kan ta litt lenger tid å få en avtale i gang, er dette en mer verdifull og solid tilnærming som gir langvarige kundeforhold.
Hvorfor er Social Selling så effektivt på LinkedIn?
LinkedIn er en god plattform for Social Selling. I dag har LinkedIn over 1 million norske brukere som er interesserte i å bygge nettverk og å jobbe med profesjonell utvikling. Dette betyr at du har en stor sjanse for å nå ut til de rette menneskene – så lenge innholdet du publiserer er godt nok.
LinkedIns eget verktøy, Sales Navigator, lar deg identifisere mulige kunder som matcher målgruppen din. Den gir deg også muligheten til å sende personlige meldinger, følge med på reaksjoner og aktiviteter, samt se hvem som har sett profilen din. Dette gir deg innsikt i hva LinkedIn-brukere liker, og hva de ser etter.
Hvordan lykkes med Social Selling?
For å lykkes med denne LinkedIn-strategien, trenger du både tålmodighet og innhold av høy kvalitet. Her er noen tips som kan hjelpe deg i gang:
- Lag en interessant LinkedIn-profil: Dette er din digitale tilstedeværelse på LinkedIn. Profilen din bør være profesjonell og relevant for at mulige kunder skal ta deg på alvor. Fyll ut dine erfaringer, velg et godt profilbilde og forklar tydelig hva slags tematikk du interesser deg for og som de kan forvente å vite mer om hvis de følger deg.
- Del verdifullt innhold: LinkedIn er ikke stedet for «spam». Her deler du jevnlig artikler, blogginnlegg, videoer eller andre ting som gir verdi til nettverket ditt. Inkluder gjerne dine egne tanker eller erfaringer rundt innholdet du deler.
- Bygg et relevant nettverk: De beste nettverkene bygges gradvis ved å legge til folk som passer målgruppen din og som viser interesse for det du deler.
- Følg opp kontakter: Når du har hatt dialog med kunder, sørg for å sende dem en oppfølgingsmelding eller invitasjon til å bli koblet sammen på LinkedIn.
- Engasjer deg: Lik, kommenter og del innlegg fra andre. Husk at LinkedIn er en sosial medieplattform skapt for dialog og engasjement – ikke en ropert for bedriftsnyheter.
Hvordan kan Allegro hjelpe deg?
Social Selling på LinkedIn er en effektiv salgsstrategi som kan øke din digitale synlighet og skape varme leads. Du trenger ikke endre hele salgsstrategien din for å lykkes – du kan heller optimalisere den med riktig bruk av LinkedIn.
Vi i Allegro mener at gode brukeropplevelser er kjernen til gode digitale strategier. Derfor starter vi våre digitale markedsføringsprosjekter med en konkret analyse av dagens situasjon. Her henter vi nødvendig innsikt og erfaringer, og bruker dette til å utvikle en plan for hvordan vi skal produsere, publisere og distribuere for å best løse oppgaven.
En grundig innsiktsfase legger forholdene til rette for effektiv annonsering, økt synlighet og varme leads.
Vil du vite mer om hvordan Allegro kan hjelpe med digital markedsføring, SoMe og/eller Hubspot? Ta kontakt med Sebastian Lech for en hyggelig prat eller les mer her.