Utnytt mulighetene i Instagram
Folk er på Instagram for å bli inspirert. De vil se historier og poster om ting de er opptatt av – dette omfatter innhold fra privatpersoner, brands og bedrifter. Her får du noen tips til hvordan du kan utnytte mulighetene i Instagram enda bedre.
På Instagram kan du fortelle din historie gjennom inspirerende og engasjerende bilder, videoer og tekster.
- 60 % sier de oppdager nye produkter på Instagram
- Over 200 mill. Instagram-brukere besøker minst én bedriftsprofil hver dag
- 80 % økning i tiden som brukes til å se på video på Instagram
- 1/3 av de mest sette historiene er fra bedrifter
Kilde: Instagram
Bli gjenkjent som en bedrift
Har du allerede en privat profil med engasjerte følgere? Med en bedriftskonto får du bedre innsikt i postene, historiene og følgerne dine. Du får sanntidsmålinger av resultatene til historiene dine og de promoterte innleggene dine i løpet av dagen, får innsikt i følgerne dine og hvordan de samhandler med innleggene og historiene dine.
Husk å legge til relevant informasjon om bedriften, som åpningstider, sted og telefonnummer.
Du kan konvertere til en bedriftskonto via kontoinnstillingene i Instagram-appen. Vanskelig å få til? Vi hjelper deg gjerne.
Optimalisert forside
- Benytt punktlister med emojis for å gi følgerne en rask oversikt over hva profilen er opptatt av
- Bruk av nøkkelord/emneknagger som #nature gjør det lettere å forstå hva profilen din fokuserer på, gjør profilen søkbar og enklere å finne
- Husk å legge til relevante linker slik at man enkelt kan komme i kontakt med deg
Har du husket å legge til sted?
Hvis du legger til sted på postene dine vil de bli vist sammen med andre poster fra samme sted:
Dette er en fin mulighet til å bli synlig for nye følgere.
Maksimal synlighet med gode emneknagger
Med god bruk av emneknagger/hashtag hjelper du Instagram med å indeksere innholdet på plattformen, samtidig som du gjør det lettere for følgere å finne deg og å forstå hva slags innhold du vil dele. På denne måten er det enklere å få flere og mer engasjerte følgere.
- Du kan bruke opp til 30 per post
- Bruk # som er relevant for din bransje
- Bruk # som dine kunder og konkurrenter allerede bruker, sammen med de som er unike for deg
- Velg # som passer til innholdet i posten slik at de blir relevante
- Unngå generiske emneknagger som #summer, disse har så mange poster at man lett drukner. I tillegg er disse ofte fylt av bots og falske kontoer og vil ikke bidra til å skape engasjement
- For å få best mulig synlighet anbefales det å velge # som allerede har 10’ – 100’ poster
Endelig linjeskift!
En funksjon mange har ventet på er linjeskift i poster. For å få en ryddig tekst har mange benyttet seg av ulik tegnsetting for å skille teksten fra hashtagene og det har gitt et litt rotete inntrykk:
Nå kan vi endelig poste som normalt og få poster som ser innbydende ut:
Trenger Instagramkontoen deres et løft? Har dere behov for å få på plass en publiseringsplan eller hjelp med innsikt og analyse? Ta kontakt med digitalrådgiver Line Storjordet