APOLLO HÅRSENTER – #Hårdonor-kampanje
Norges største hårdugnad!
Vår kunde, Apollo Hårsenter-kjeden, vet hvor viktig flott hår kan være for selvbildet. Spesielt for de som har mistet det. Derfor startet vi Norges største hårdugnad.
En kampanje som letter deg for litt hår …
… gir en storstilt dugnad som letter noen andres hverdag. Hårspesialistene hos Apollo Hårsenter-kjeden jobber daglig med å hjelpe dem som rammes av #hårtap, og vet hvor viktig flott hår er for selvbildet. Derfor var det et mål å kunne produsere enda flere spesialtilpassede parykker og hårerstatninger fremstilt av vakkert, naturlig norsk hår. For å få nok av denne verdifulle råvaren, initierte vi Norges største #hårdugnad.
BLI #HÅRDONOR er en opplysningskampanje i regi av hårspesialistene hos Apollo, i samarbeid med Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB). Målet er å engasjere flere til å donere hår, slik at Apollo-hårsenterne landet over kan hjelpe enda flere som ønsker å «få håret tilbake».
Og folket har latt seg engasjere! Etter kun 8 måneder hadde produksjonen av parykker laget av donert hår, økt med hele 40 % sammenlignet med fjoråret.
En ny og bedre hårhverdag
Der du ser avfall på gulvet, så vi en ressurs som kunne hjulpet andre. Slik tok kampanjen Bli #HÅRDONOR form. Man kan bli organdonor, men frem til nå hadde ingen større aktører systematisert det å bli hårdonor. Dermed så vi et potensiale til å engasjere flere i hårtaps-problematikken som plager mange i det stille.
Over ser du et kampanjebilde som oppfordrer til donasjon, mens til høyre ser du Marita, som har sykdommen alopecia og har fått en flott spesiallaget parykk med ekte hår. Å vise at det å donere gjør en forskjell, står nemlig sentralt i kampanjen.
Kampanjen er et samarbeid med Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB), og informasjonsmateriell har gått ut til de fleste av landets frisørsalonger. Frisører som har blitt hårdonor-salonger, har fått tilsendt kampanjemateriell som understøtter samtalen med kundene, da det å donere selvsagt er en helt frivillig handling.
«Som den største arbeidsgiverorganisasjonen innen frisør- og velværebransjen, er BLI #HÅRDONOR en kampanje vi oppmuntrer våre medlemmer til å ta del i. Ved å øke oppmerksomheten og kunnskapen rundt hårtap både innad i bransjen og ute blant befolkningen, kan våre frisører gjøre en betydelig forskjell for flere medmennesker.»
Anne Mari Halsan, administrerende direktør, Norske frisør- og velværebedrifter.
Vi har opprettet en egen kampanjeside på Facebook, samt en hjemmeside for dugnaden, hvor nyttig informasjon om det å bli #hårdonor deles. I tillegg vil SoMe være viktige kanaler for å bryte ned tabuer rundt hårtap og hårløsninger, slik at stadig flere går til det skritt å søke hjelp dersom situasjonen oppleves belastende for dem. Her vil man også dele historier til eksisterende Apollo-kunder, som har fått en ny hverdag med nytt hår.
Kampanjen har vært godt synlig i bransjeblader, for å sikre rekrutteringen til dugnaden. I tillegg er man til stede i medlemsbladet til Alopeciaforeningen.
Kampanjen har skutt fart i sosiale medier, og stadig flere står frem som stolte hårdonorer! Her ser man et lite utvalg av bidragene som ble delt i tiden rett etter kampanjestart.
Holdningsskapende arbeid
For oss i Allegro er det givende å kunne være med på en slik landsdekkende kampanje, som har som mål å både påvirke dine og mine holdninger til «annerledeshet», samt å gjøre ditt og mitt hår til en verdifull råvare fremfor avfall – fordi det kan bety mye for mange.
Så neste gang du er klar for en forandring, vurdér om det skal bli en forandring med mening!