JOTUN – globalt fargekart
For femte året på rad har Allegro hatt gleden av å utvikle designkonseptet for Jotuns globale fargekart for interiør. Fargekartet for 2018 byr på 32 vakre og tidsriktige farger, og lanseres først i Norge for den skandinaviske merkevaren LADY.
Farger skaper stil og setter rytmen for livet i hjemmene våre. Selv de mest subtile fargenyanser har en iboende kraft til å forandre stemningen i et rom” – Lisbeth Larsen, global fargesjef i Jotun
Fargene kommer
I sitt arbeid med trender, farger og livsstil har Jotun identifisert tre tendenser og tilhørende farger som de mener vil prege hjemmene våre i tiden som kommer. Etter en lang periode med lyse interiører, er det nå helt tydelig at vi ønsker å leve med farger!
Silent Serenity
Nytt møter gammelt og stillhet og ro oppstår når brune sandfarger kombineres med nyanser av lys fersken. Innslag av håndlagde objekter gir assosiasjoner til fjerne himmelstrøk og et enkelt liv.
City Motions
Urbane utfordringer krever nye løsninger, og en ny generasjon viser vei med smarte grep som gjør livet enklere. City Motions favner denne minimalistiske trenden og har sin base i blå nyanser.
Lush Garden
Nå blir de grønne nyansene hakket dypere og mer omsluttende. Samtidig kommer det inn blå-grønne toner. Røde nyanser i ulik fargestyrke får også innpass.
Enklere fargevalg
Denne gangen er fargekartet designet slik at man enkelt kan skape perfekte fargepaletter for harmoniske hjem. Alle fargene presenteres på midtoppslaget, og ved å kombinere farger som står ved siden av hverandre – horisontalt, vertikalt eller på skrå – vil du få vakre og harmoniske fargekombinasjoner. Allegro film har laget animasjonsfilmen som viser hvordan du kan skape din personlige fargepallett.
Film: ”Slik bruker du fargekartet” fra Allegro Film.
Samme rom – ulik stemning
Fargekartet viser også hvordan man ved å endre veggfarge og styling-elementer kan forvandle atmosfæren i et rom. Gjennom disse eksemplene ønsker Jotun å vise hvordan det å male veggen er et effektfullt og stemningsskapende grep som gir kort vei til fornyelse i hjemmet.
Teamet
Stylistene Kråkvik & D´Orazio har igjen gjort en fantastisk jobb med å skape inspirerende interiører
hvor fargene spiller hovedrollen. Fotograf denne gangen er danske Line Klein. Allegro har levert designkonsept, jobbet med innhold og tekst, samt utviklet regionale versjoner av fargekartet for Jotun Europa, Jotun Midtøsten og Jotun Asia. Et omfattende arbeidet som i løpet av 2018 lanseres ”world wide”.
Lanseringen i Norge
Fargekartet er tilgjengelig hos norske fargehandlere fra uke 36, og støttes av en omfattende lanseringskampanje. Kanalmiksen er bred, og Allegro har levert annonsekampanje og oppgradert LADY Inspirasjonsblogg med solide landingssider for en digital kampanje fra TRY med lansering uke 40. Følg med, la deg inspirere og ta malerkosten fatt!