Gode nettsider starter med viktige spørsmål

Hvem er du? Hva vil du? Har ikke du svarene på disse spørsmålene, får ikke dine kunder svar på det de vil vite om deg. Derfor starter et hvert nettprosjekt med et grundig forprosjekt. Nederst finner du også en sjekkliste til eget bruk! 

Script
Bilde
Tekstområde

I Allegro har vi en veltestet prosess for hvordan vi kan levere de sikreste, enkleste og synligste nettsider for våre kunder. Klikk på menyen under for å gå mer i dybden på hver del i prosessen og se eksempler fra nettstedsprosjekter nederst.

CX

Hvordan fungerer forprosjektet?

Hele prosjektet starter med oppdagelser, og vi skaffer oss innsikt for å ha best mulig grunnlag til de påfølgende fasene. Her defineres målgruppene og deres behov analyseres. Deretter lager vi personas og definerer brukerreiser for de 1-2 viktigste. Vi gjennomfører også en nøkkelordsanalyse og analyserer eventuelle eksisterende data du har.

I denne fasen settes også nettstedets mål og KPIer defineres, slik at vi kan bruke dem til måling senere. Til slutt gjør vi en teknisk gjennomgang og dokumenterer eventuelle tekniske utfordringer, behov for integrasjoner og lignende.

Et godt strukturert nettsted kan ofte være løsningen på utfordringer med brukervennlighet. I denne fasen lager vi derfor et strukturkart og en teknisk oversikt som beskriver kravene til løsningen.

De kreative kreftene kommer inn når designkonseptet skal utarbeides. Vi lager også prototyper for å visualisere det som har blitt gjort i forprosjektet. I prototypene fokuserer vi på viktige sider for å gjennomføre definerte brukerreiser.

Prototypene testes opp mot de definerte brukerreisene. Dette kan gjøres internt hos oss, eller med en ekstern brukergruppe. Resultatet dokumenteres. Dersom det er behov for justeringer utføres dette etter avtale. 

Forprosjektet og alle leveranser blir oppsummert i en rapport som overleveres.

Rapporten vil inneholde blant annet:

  • målgrupper og målgruppebehov
  • personas
  • brukerreiser
  • nøkkelordanalyse
  • teknisk oversikt
  • overordnet styring
  • strukturkart
  • klikkbare prototyper

Med rapporten i hendene, er det tid for å utvikle nettstedet ditt – og når forprosjektet er ferdig, er det også mulig å utvikle nettsiden på egen hånd. 

Bilde
CX

Hva skjer etter forprosjektet?

Vi tar alltid utgangspunkt i utfordringen eller problemstillingen din. Vi bruker tid på innsikt og på å forstå problemstillingen, og lager en intern designbrief som også tar utgangspunkt virksomhetens mål, målgrupper etc. Videre bruker vi mye tid på inspirasjon og research. 

Gjennom workshops, brainstorming og prototyping testes ulike retninger, som deretter visualiseres og verbaliseres ved bruk av storyboard, bilder eller visuelle skisser. Valg av retning sees i sammenheng med prosjektets mål.

Vi vurderer om ideen er forenlig med overordnet mål og strategi for virksomheten.

Hvilket CMS skal du velge? 

Det finnes et flust av muligheter når du skal velge plattform til nettstedet ditt. Flere systemer er både brukervennlige, fleksible og gode alternativ for vanlige innholdssider, og hvilket du bør velge avhenger av flere faktorer. Hvilken vei går markedet og bedriften? Hvilke nye behov kan oppstå i fremtiden? Det lønner seg nemlig å tenke langsiktig i utviklingen av et nytt nettsted, slik at du kan få verdifulle kostnad- og tidsbesparelser når nye behov melder seg. 

Vi i Allegro tar teknologi på alvor og har derfor valgt å legge fokuset vårt på Umbraco – et av de mest solide, tekniske rammeverkene på markedet, og som er designet for å håndtere komplekse strukturer, språkversjoner og integrasjoner med så vel nettbutikker av ulike størrelser. Vårt store teknologimiljø består av en rekke spesialist-roller og leverer løsninger designet for å gi de beste kundeopplevelsene.  

Skreddersydde løsninger til ditt behov

Standardsystemer er ikke alltid tilstrekkelige for å kunne dekke behovene du har til ditt nettsted. Da kan det være behov for å lage en skreddersydd løsning som krever mye spesialkompetanse – og Allegro har alle de nødvendige spesialistene. 

Fra digitale strateger som sikrer at systemet løser behov, til Cloud-arkitekter som sørger for skalerbare og fleksible løsninger. Fra interaksjons- og UX-designere som legger til rette for gode brukeropplevelser, at systemet er gjenkjennelig, intuitivt, ryddig og oversiktlig, til front- og backendutviklere som leverer solide systemer. 

Vi bruker hovedsaklig ASP.NET (c#), React og PHP når vi utvikler applikasjoner, og jobber mot de aller fleste databasemotorer (både SQL og NoSQL). Var det litt gresk? Ikke noe å bekymre seg for. Våre spesialister loser deg gjennom hele prosessen og sørger for at behovet ditt blir møtt. 

Hva vil du si?

For mange er nettstedet en viktig del av salgsapparatet sitt – og da er synlighet i Google viktig. For alle som bruker Google, er på jakt etter innhold. Kanskje er de på jakt etter et spesifikt produkt, svaret på et spørsmål eller en bruksanvisning. Og det de får er innhold. Finner de ikke svaret på første forsøk, går de videre til neste resultat. 

Godt innhold – uansett om det kommer i form av video, relevant produktinformasjon eller dyptgående artikler – er alltid løsningen. Innhold av høy kvalitet øker nemlig din digitale synlighet. 

Men hva vil kunden din høre?

Du kan enten skrive innhold basert på kreative gjetninger – og stadig vekk risikere å bomme – eller du kan benytte en søkeordsanalyse for å produsere målrettet innhold som kan svare på kundens spørsmål, bidra til å bygge relasjoner og å drive kunden lenger ned i kjøpstrakten.

Med en søkeordsanalyse gjennomført av Allegro, velger vi ut søkeord basert på relevans og formål. Mange lar seg blende av volum (hvor mange månedlige søk det er) og velger seg ofte ut søkeord som ikke er relevant for eget nettsted – eller for potensielle kunder.

Relevans: Selger du faktisk «Rosa joggesko til barn» eller velger du det kun fordi det har mange månedlige søk? Hvis søkeordet ikke er relevant for deg, vil det føre til en dårlig brukeropplevelse når kunden oppdager at du ikke kan levere.

Formål: Dette handler om hva kunden ønsker å oppnå med søket sitt. Et søk på «beste løpesko for kvinner» forteller oss at kunden er i research-fasen, mens et søk på «Asics magic speed størrelse 38» forteller oss at kunden snart er klar for et kjøp. Et godt nettsted har innhold tilpasset de ulike stadiene i kjøpsreisen.

Hvordan kan innholdet leve videre?

Innholdet er publisert. Nå er jobben gjort, ikke sant? Folk finner sikkert veien dit selv. Nei, hemmeligheten med godt innhold er å la det leve – lenge.

Det beste er alltid om dine potensielle kunder finner innholdet ditt organisk. Men selv om du oppnår førsteplassering blant de organiske søkeresultatene, er det mulig å ende langt ned på resultatsiden – under annonsene og andre oppføringer som havner øverst i søkeresultatet. En effektiv tilnærming for å forbedre synligheten, er å bruke Google Ads i kombinasjon med et nettsted som er sterkt optimalisert for søkemotorer med godt, relevant innhold.

Artikkelen du har publisert på nettsiden din kan bli en god landingsside for dine Google-annonser og SoMe-annonser – og gode annonser er viktigere enn noensinne. Kampen om oppmerksomheten er stor, og du har bare noen sekunder til å fange den. 

Vår metode innen digital markedsføring er basert på fem premisser:

  1. Skaffe nødvendig innsikt for å kunne definere oppgaven og sette SMARTE mål; spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemt. 
  2. Legge en god plan som inneholder hvilke valg som må tas for å kunne distribuere effektive kampanjer. Viktige spørsmål her inkluderer: Hva skal vi si? Hvem henvender vi oss til? Hvilket innhold er best egnet? I hvilke kanaler når vi målgruppen og hvilke egenskaper bør disse ha?
  3. Tilpasse kommunikasjonen til kundereisen. Kommunikasjonens oppgave er å sørge for forflytning mellom de ulike fasene i kundereisen. Vi må forstå hvilke triggere som skal benyttes i de forskjellige fasene, kanalene og i hvilken frekvens og til hvilket budsjett. 
  4. Optimalisere og teste kontinuerlig for å finne ut hva som skal beholdes, forkastes og satses på. Derfor testes hypoteser og flaskehalser identifiseres. 
  5. Rapportering basert på hva som har blitt gjort, hva vi har sett og hva vi anbefaler videre. 

Som bedriftseier, eller IT-ansvarlig i din bedrift er man avhengig av å opprettholde en stabil driftssituasjon, hvor jevnlig vedlikehold og systemutvikling er nøkkelfaktorer. Evnen til å tilpasse seg raskt skiftende trafikkmønstre og nye krav er avgjørende for kostnadseffektiv drift. 

Vår tilnærming til tjenesteleveranse innen vedlikehold og drift setter hastighet, stabilitet og sikkerhet i fokus. Vi sikrer at bedriftskritiske systemer fungerer optimalt til enhver tid, kontinuerlig tilpasset skiftende utfordringer for å gi forutsigbarhet. Oppdatering og tilpasning er nøkkelkomponenter i våre tjenester, og det er vesentlig å forstå at bare hosting av løsningen på et webhotell ikke gir kontinuerlig oppdaterte løsninger.

CTA
Sjekkliste Mock Allegro

Hva trenger du å tenke på nå?

Siden et godt nettprosjekt starter med spørsmål, har vi satt sammen de viktigste spørsmålene du bør stille deg i startfasen av et nytt nettsted.

Der får du også forklaringer på hvorfor det er viktig å tenke på, som gjør det litt enklere å komme i gang med å svare på dem – til internt bruk.

Åpne sjekklisten i en ny fane ved å klikke på knappen. Den kan også printes ut, om det er ønskelig. 

Åpne sjekklisten
CTA
Ha Vard Spesialist

Har du spørsmål til oss?

Håvard Hovind er ansvarlig for nettstedsprosjekter i Allegro og svarer gjerne på det du måtte lure på. Ta gjerne kontakt!

Ta kontakt
Tekstområde

Noen nettsteder vi har levert: