Forretningsstrategi – det store bildet
Forretningsstrategien er overordnet alle andre strategier, og tar for seg elementer som man også finner igjen i merkevareplattformen og kommunikasjonsstrategien.
En god forretningsstrategi er styrets og ledelsen sitt ansvar. Allegro har lang erfaring med å fasilitere denne type prosesser. Vi legger vekt på forenkling og gjennomføringskraft i disse prosjektene.
En langsiktig strategi
Strategiarbeidet handler om at du må se hele det langsiktige bildet. Du må se alle enkeltdeler – de ytre og indre krefter – som påvirker. Du må ta noen viktige og avgjørende valg.
Strategien er en plan som skal si noe om hva du skal gjøre for å nå et konkret mål. Den er et resultat av noen viktige, overordnede valg som skal gi selskapet bærekraftige, varige fordeler – sammenlignet med konkurrentene – samtidig som du skal levere gode, økonomiske resultater.
Strategi er fastsettelse av selskapets langsiktige mål, de tiltak og den ressursfordeling som er nødvendig for å nå disse målene. Den bør gi svar på 5 spørsmål:
- Hva er våre vinnerambisjoner/ønsker?
- Hvor vil vi konkurrere?
- Hvordan skal vi vinne?
- Hvilke ferdigheter trenger vi for å konkurrere?
- Hva slags ledelsessystemer må vi innføre?
Finn enkle strategier som virker – og våg å holde fast på dem!
Når strategien har gitt disse fem svarene, bakes de inn i en historie som representerer et klart valg, en historie som er bundet opp mot selskapets ressurser og som gir konkurransefortrinn. Historien blir et viktig ledelsesverktøy i kontakt med medarbeidere, kunder, aksjonærer og offentlighet. Medarbeidere og samarbeidspartnere forstår strategien når du forteller historien.
Hvordan historien gjennomføres og implementeres i bedriften og bedriftskulturen, utformes i tiltak og handlingsplaner for å generere vellykket gjennomføring av valgene som er tatt. Planlegging av investeringer, og utforming av budsjetter, igangsettes i denne forbindelse.
Anbefalt innhold i forretningsstrategien:
- SWOT
- Virksomhetsidé: oppdraget
- Mål: kvantitative og kvalitative
- Målgrupper: markedet
- Satsningsområder: produkter og tjenester
- Digitalisering: verktøy og tilgjengelighet
- Organisasjonsutvikling: kompetanse
- Pris
- Distribusjon/lokasjon
- Markedsføring
Kontakt oss, gjerne i dag, for en prat rundt godt strategiarbeid på flere nivåer.