Navneutvikling – hvordan døpe et brand?
Et godt navn er en viktig del av en helhetlig merkevare. Det er spesielt viktig, og tidvis avgjørende, når vi også skal tenke internasjonalt og på flere språk. Et godt navn er tidløst, lett å uttale og lett å huske.
Å velge navn til en merkevare er krevende. I likhet med en merkevares visuelle virkemidler, må også navnet være med på å formidle merkevarens kjerneverdier og personlighet. Det vil, tross alt, bli brukt i alt fra telefonsamtaler, eposter, visittkort, websider og sosiale medier – til reklamefilmer, emballasje, presentasjoner og annonser m.m. Særlig viktig er et godt navn i situasjoner hvor visuelle virkemidler ikke er tilgjengelige; eksempelvis i radioreklame eller når din bedrift omtales i samtaler.
Vi erfarer at det vanskeligste i navneprosessen gjerne er å fatte beslutningen – den føles så stor! Mange kunder venter på en wow-effekt fra det ikke-innlysende navnet som ingen før har evnet å pønske ut, men det er ikke sikkert at «wow» er den beste rettesnoren for å velge et godt navn. Vi følger en ganske jordnær sjekkliste for kvalitetssikring av strategisk velfunderte navnevalg:
Sjekkliste for valg av navn
- Er navnet tidløst?
- Er navnet unikt og minneverdig?
- Er navnet velklingende og lett å uttale?
- Gjenspeiler navnet merkevarens verdier og personlighet?
- Bidrar navnet til å vekke positive assosiasjoner?
- Er navnet et godt utgangspunkt for en god historie?
- Gir navnet rom for videreutvikling og/eller smarte ordspill?
- Bidrar navnet til å skille merkevaren fra konkurrentene?
- Vil navnet fungere, og være visuelt tiltalende, i en logo?
- Er navnet tilgjengelig? (En fin plass å starte er www.navnesok.no)
Kontakt oss, gjerne i dag, for en prat om navneutvikling.